Recenze hry: Severance: Blade of Darkness
Vydavatel: Codemasters
Rok vydání: 2001
Recenzent: Romikus
Platforma: PC
HW požadavky: CPU 500Mhz, 128MB RAM, 32MB grafická karta D3D, WIN 98/ME/2000/XP
Celkový
verdikt
Váš
verdikt
0
V dávné minulosti se v boji utkali hrdina Blade a ohnivý drak, který ohrožoval celou zemi. Blade s pomocí kouzelného meče draka porazil, ten však nakonec unikl a ukryl se ve své jeskyni, kde se celá staletí léčil ze svých zranění. Blade sám však zraněním, které v souboji s drakem utrpěl, podlehl. Byl pochován spolu s kouzelným mečem do hrobky, uzamčen pěti klíči a klíče byly uschovány v různých částech země. O mnoho let později se snaží temný mág Dal Gurak ovládnout svět. S pomocí Bladova kouzelného meče může draka ovládnout a konečně zvítězit. Podařilo se mu již získat jeden z pěti klíčů… Čtyři udatní bojovníci - rytíř, trpaslík, barbar a amazonka se snaží nalézt klíče dříve než Dal Gurak, získat legendární Bladův meče a následně Dal Guraka srazit na kolena.
Severance: Blade of Darkness bohužel není přes svoje nesporné kvality známá široké hráčské veřejnosti. Kvalitních her s kontaktními zbraněmi je na PC jako šafránu, tento žánr spíše kraluje na herních konzolích. Hra je ve své podstatě akční středověkou fantasy adventurou s RPG prvky, ve které na svět koukáte z pohledu třetí osoby a la populární Tomb Raider.
RPG prvky tu jsou zastoupeny klasickým systémem zkušeností, kdy za každého zabitého nepřítele získáte určitý počet zkušenostních bodů a po dosažení dané hranice postoupíte na vyšší level. Postava na vyšším levelu má více životů, více staminy, může se naučit složitější komba, případně zvládne i některé těžší zbraně a může využívat těžší a odolnější zbroje.
Výtečně je vytvořený bojový systém se 100 různými zbraněmi (meče, kopí, palcáty, luky atd.), z nichž každá zbraň vám umožní provést asi 10 komb. Údery a komba jsou vyvolávány pomocí pohybových šipek a levým tlačítkem myši. Se zbraněmi nelze dělat výpady donekonečna, protože se tím vašemu hrdinovi snižuje stamina a útoky se prostě unaví. V případě, že přeceníte své možnosti, stane se vaše těžce oddychující postava snadným terčem pro protivníky. K obraně lze v případě jednoručních zbraní využívat štíty různé velikosti a provedení, jejichž životnost je omezena počtem zásahů, takže se s nimi nelze chránit věčně. Pomůckou pro zaměření protivníků je schopnost uzamčení se na daného protivníka, což umožňuje pohybovat se kolem něj v kruhu. V případě více nepřátel je možné přepínání mezi jednotlivýmí z nich a pokud jste obklíčení tak provádět zajímavé taktické výpady. Je také možné uzamknutí nepoužít a pohybovat se při boji volně ale s rizikem, že výpad nemusí vůbec protivníka zasáhnout. Systém boje je celkově velmi realistický, díky zásahovému modelu lze stínat (s výtryskem krve po useknutí) končetiny a použít useknutou končetinu nebo hlavu nepřítele jako zbraň - pro vržení nebo úder. Dále je zde poměrně realistické střílení z luku - bez zaměřovacího křížku a s fyzikou letu jako ve skutečnosti, takže je nutný nástřel pro ověření správného směru. Pohyby hlavní postavy i protivníků byly vytvořeny přes motion capture a opět velmi přispívají k realističnosti boje.
Vynikající umělá inteligence už jen umocňuje dojem ze soubojů. Umělá inteligence je dobře škálována a díky tomu lze třeba proti přesile skeletonů využít úhybných manévrů způsobujících, že se protivníci zasáhnou vzájemně. Z toho plyne, že třeba obr může zabít skřeta, který se mu při útočení připletl do rány co směřovala původně na vás. Rozmanitost nepřátel (skeletoni, skřeti, obři, démoni, rytíři, golemové,...) je značná a model chování poměrně variabilní (bezhlavý útok, obkličování, atd.). Navíc vás jsou protivníci schopni pronásledovat na velkou vzdálenost.
Prostředí nabízí nadprůměrnou interaktivitu a adventurní prvky, které známe třeba ze série Tomb Raider. Mám na mysli přepínání pákových mechanismů, sbírání klíčů nutných pro další postup ve hře, průchod přes smrtící pasti (valící se balvany a obrovské koule z kamene, pasti z rotujících čepelí a vysunutých kopí), takže se zdaleka nejedná se pouze o kosení nepřátel. S tím souvisí kvalitní a atraktivní game design - hrady, pouště, dungeony, ledové pláně.
Výhodou hry je vysoká znovuhratelnost. Je možné hrát za čtyři různé postavy s odlišným stylem a taktikou boje - rytíř používající zbroje a středně velké sečné zbraně, malý odolný trpaslík specializující se na sekyry a palcáty, barbar zaměřující se na velké těžké obouruční zbraně, rychlá akrobatka amazonka bojující na dálku oštěpem a lukem. Délka hry je nadprůměrná, odhadem 40 hodin za jednu herní postavu a pro každou postavu je počáteční úroveň hry jedinečná. Jsou zde dva různé konce hry závisející na řešení adventurní složky hry!
Po technické stránce byla v době vydání hra naprostou špičkou – vytvářela a dodnes vytváří působivou fantasy středověká atmosféru umocněnou nasvětlováním herní scény a ponurou hudbou. Je to jedna z mála her, u kterých se člověk při opakovaném hraní nezaměřuje na hledání chyb a místo toho si užívá špičkové hratelnosti. Dle mého názoru je to v PC žánru akčních her s kontaktními zbraněmi dodnes nepřekonaná jednička. Obtížnost je vyšší a nabízí větší satisfakci pro zkušenější hráče, což může být i záporem pro příležitostné hráče. Plusem jsou na dnešní dobu směšné hardwarové nároky. Samozřejmě neduhem, který jde ruku v ruce s hardwarovými nároky je na dnešní dobu již méně dostačující grafika, především je to poznat u postav a textur.
Na fanouškovských stránkách lze nalézt modifikace do hry prodlužující už tak nadprůměrnou hrací dobu. Další možností jak si prodloužit zážitek z hraní je velmi slušný multiplayer (až pro čtyři hráče) odehrávající se v invenčních arénách jako je postupně se potápějící kámen v lávě, hrad atd. Je ovšem nutné si proto nainstalovat do hry patch zprovozňující multiplayer. Bohužel klasický internetový multiplayer je v dnešní době po 6 letech od vydání již nefunkční, lze ho prakticky provozovat jen proti protihráčům v síti přes IP adresu (minimálně dvě PC proti sobě). V multiplayeru lze nastavit počet životů a tím ovlivnit délku soubojů od ultra realistických až po dlouhé souboje podobně jako v SoulCaliburu.