Recenze hry: Wizardry 8
Vydavatel: Sir Tech
Rok vydání: 2001
Recenzent: Caehar
Platforma: PC
HW požadavky: CPU 233 MHz, 64 MB RAM, 8 MB grafická karta, Windows 95/98/ME/2000/XP
Celkový
verdikt
Váš
verdikt
0
Série Wizardry má na PC poměrně dlouhou tradici a vysloužila si v jejím průběhu dobré jméno a spoustu věrných fanoušků. Sedmý díl je kupříkladu některými zdroji dokonce označován za nejdelší RPG všech dob a také jedno z nejlepších. Nemám s ním bohužel tolik zkušeností, abych to mohl potvrdit či vyvrátit, ale to je stejně jen tak na okraj. Dnes tu máme díl osmý, „zatím“ poslední. To slůvko zatím je takový můj velký optimismus, protože tvůrci série Wizardry už byli spláchnuti do propadliště dějin a moc to nevypadá, že by kdy mohlo vzniknout pokračování. Jak se ale říká – „nikdy neříkej nikdy“.
Takže zpět k jádru pudla. Na začátku si vytvoříte 6 postav, které vás následně budou provázet celou hrou (posléze si můžete ještě 2 další postavy do party najmout). Tedy, šest postav je maximum, také si můžete vytvořit třeba jen jednu, pokud se na to cítíte dost zkušení a máte opravdu hodně volného času zahrát si save-reload orgie (osobně znám jednoho člověka, co zkouší tuto hru dohrát jen s Bishopem, hodně štěstí a trpělivosti milý Radku, budeš potřebovat obojí J). Je docela příjemné, že Wizardry se zdaleka nedrží jen okoukaných ras typu elf, člověk, trpaslík, ale nabízí řadu netradičních – Faerie (obdoba víly), Fellpur (kočičí lidé), Dracon (dračí lidé), Mook (podobní Yettimu) a podobně. To samé platí u povolání, mimo klasických jsou zde třeba Samuraj, Ninja, Valkyrie (specializující se na boj s kopím), Gadgeteer (který je schopen si vyrábět vlastní zbraně a náčiní) a další. Celkem je tu 11 ras a 15 povolání. Jsou zde klasické bonusy a postihy pro kombinaci jednotlivých povolání s rasou, takže pokud to máte rádi, můžete hodiny přemýšlet nad ideální kombinací jednotlivých postav i složení party. Musím říct, že koncept mne poměrně nadchnul, snad s jednou výtkou. Na rozdíl třeba od dokonale vysvětlených pravidel v Baldur’s Gate (vůbec narozdíl od všech her na základech AD&D) tady nemáte zdaleka o herních principech takovou představu. Nemáte tak přehled o tom, co se stane, když například přidáte 2 body na zručnost, nevíte přesně jakou sílu má dané kouzlo, prostě to musíte vyzkoušet. Když třeba dosáhnete u zručnosti hodnoty 100, dostanete bonusovou vlastnost. Co je trochu problém je fakt, že nikde není popsané, jaké bonusové vlastnosti jsou vztažené k základním, takže se vám může stát, že si „vymaxujete“ například inteligenci a zjistíte, že vaše postava dostala bonusovou vlastnost, kterou vůbec jeho povolání nevyužije. Není to nic kritického, ale uvítal bych tabulky nebo nějaké vysvětlivky v manuálu či ve hře.
Na svět se díváte z pohledu vlastních očí, souboje jsou tahové, hodně by se to celé dalo přirovnat k sérii Might and Magic. Co ještě více přibližuje Wizardry k Might and Magic je, že se nejedná o čisté fantasy. Najdete tu meče, sekyry, luky, ale také třeba muškety a spoustu moderních zařízení. V M&M se tento element zpravidla vyskytuje až ke konci hry, vždycky mi přišlo, že posledních 10 hodin jsem hrál trochu jinou hru než do té chvíle (6. a 7. díl) a popravdě bych klidně tuto část vynechal. Wizardry ale působí mnohem kompaktněji. Všechny ty výtahy, ocelové podzemní šachty a roztodivná sci-fi zařízení jsou do základního fantasy konceptu zakomponovány od začátku a docela s citem, vůbec vám to nepřijde nepatřičné.
Wizardry je poměrně těžká hra, je to opravdové RPG ze staré školy. Pomáhá tomu fakt, že nepřátelé zároveň s vámi levelují (s určitým omezením), takže se vám nebude moc stávat, že byste narazili na chudáčky protivníčky, které byste smetli jedním úderem. Úkoly jsou rozhozeny po celé zemi, žádné questy typu popojdi 20 kroků, něco udělej a pak se vrať. Dále, v rozhovorech je třeba sem tam určit o čem chcete hovořit pěkně po staru ručně vepsáním tématu do kolonky. Zní to velmi hardcore, ale není to zas tak zlé. V podstatě si musíte všímat, co vám kdo říká a pokud se objeví klíčová zmínka o něčem (nebo někom) novém, měli byste na to v hovoru navázat. Tyto „zmínky“ jsou zpravidla zvýrazněny, takže se to dá vychytat a všechna hesla, která již znáte, máte na očích. Obecně je ale potřeba být pozorný, protože postavy se s vámi nebudou bavit 2 hodiny o všem možném a mají tendenci, po pár otázkách vás odbýt a jít si po svém.
Jinak je fajn, že hra je docela nelineární, v pozdější fázi hry se můžete spolčit s jednou z místních ras a jít proti ostatním, můžete to také „nahrát“ na každého a pracovat tajně pro všechny strany a můžete si rovněž hledět svého. Hra je poměrně dlouhá a pokud se budete snažit projít vše a splnit úkoly, bez problémů vám zabere tak 150 hodin.
Grafika hry není v dnešní době zrovna úžasná, Wizardry vyšlo na konci roku 2001 a je to samozřejmě z dnešního pohledu znát. Na druhé straně jsem přesvědčen, že RPG příznivci nikdy neměli grafickou stránku na prvním místě pro hodnocení. Dokazuje to neustálý zájem herní komunity třeba o mnohem starší Fallouty nebo již asi po desáté zmíněné M&M, které mimochodem vypadají mnohem hůře. Každopádně hodnocení v tabulce je vztaženo k dnešnímu datu, nikoliv k době vydání hry. Hudba je zde dobrá, nejsou tu sice takové skvosty jaké vytvořil Jeremy Soule pro Morrowind nebo Baldur’s Gate, ale některé skladby jsou opravdu velmi poslouchatelné. Dabing je standardně na dobré úrovni, tohle SirTech umí.
Celkově si myslím, že hra patří mezi RPG špičku, přestože asi mladší hráče lačné po co největší akci odradí tahové souboje, klasické pojetí a právě grafika. Pokud jste však fanoušci žánru, Wizardry byste si měli zahrát, protože patří zcela neodmyslitelně mezi nezapomenutelná RPGčka a nikdo mu to už asi nevezme.